Đề cương ôn tập học kì I môn Tiếng Anh Lớp 11 - Năm học 2019-2020 - Trường THPT Tân Lang
Bạn đang xem trước 20 trang tài liệu Đề cương ôn tập học kì I môn Tiếng Anh Lớp 11 - Năm học 2019-2020 - Trường THPT Tân Lang, để xem tài liệu hoàn chỉnh bạn click vào nút DOWNLOAD ở trên
FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
TOPIC 1:FRIENDSHIP
A.VOCABULARY:
1. unselfishness [,ʌn'selfi∫nis] (n) tính 12. medium ['mi:diəm] (a) trung bình, vừa
khơng ích kỹ 13. oval ['ouvəl] (a) trái xoan
2. unselfish [,ʌn'selfi∫] (a) 14. crooked ['krukid] (a) quập, cong
3. constancy ['kɔnstənsi](n) sự bền lịng 15. hospitable ['hɔspitəbl] (a) hiếu khách
4. loyalty ['lɔiəlti](n) lịng trung thành 16. generous ['dʒenərəs] (a) hào phĩng
5. trust [trʌst] (n) lịng tin, sự tin cậy 17. modest ['mɔdist] (a) khiêm tốn
6. sympathy['simpəθi](n) sự thơng cảm 18. honest ['ɔnist] (a) thật thà, hiền lành
7. acquaintance[ə'kweintəns](n) quen biết 19. humorous ['hju:mərəs](a) hài hước
8. mutual ['mju:tjuəl] (a) lẫn nhau, chung 20. sense of humour (exp) tính hài hước
9. suspicion[sə'spi∫n](n) sự nghi ngờ 21. studious ['stju:diəs] (a) chăm chỉ
10. give- and- take (n) quan hệ cho và nhận 22. apartment buiding (exp) chung cư
11. incapable of [in'keipəbl](a) khơng thể 23. favourite ['feivərit](a) được ưa thích
B. GRAMMAR:INFINITIVES
1. Infinitive with to (động từ nguyên mẫu cĩ “to”) Sau một số động từ dưới đây:
1. would like / would love / want : muốn 15. afford: cĩ khả năng
2. be able / enable : cĩ thể 16. plan: vạch kế hoạch
3. hope : hy vọng 17. manage: xoay sở
4. wish : ao ước 18. arrange: sắp xếp
4. decide : quyết định 19. promise: hứa
6. hesitate: do dự 20. attempt: cố gắng
7. intend : dự định 21. tend: cĩ xu hướng
8. refuse: từ chối 22. learn: học
9. seem: dường như 23. offer: cho
10. become : trở thành 24. ask: hỏi, yêu cầu
11. agree/ disagree : đồng ý/ khơng đồng 25. order: ra lệnh
ý 26. invite: mời
12. appear: cĩ vẻ như, xuất hiện 27.warn: cảnh báo
13. fail: thất bại
14. threaten: đe dọa
- Hoặc theo sau các cấu trúc như ví dụ dưới đây:Sau các từ nghi vấn: what, how, where, when,
whether Eg. The teacher explained how to use the computer.
- Sau cấu trúc: It’s + adj + to VEg. It is fun to go to the cinema
2. Infinitive without to(động từ nguyên mẫu khơng “to”) Trong các trường hợp sau:
- Sau khiếm khuyết động từ (can, could, may, might, will, would, shall, should, must ...)
Ex. She can speak English very well
- Sau động từ: make, let, see, watch, hear, feel, notice, Ex. He saw them arrive home late.
TOPIC2:PERSONAL EXPERIENCES
A. VOCABULARY:
1. glance at [glɑ:ns] (v) liếc 14. cottage ['kɔtidʒ] (n) nhà tranh
2. make a fuss (exp) làm ầm ĩ 15. embrace [im'breis](v) ơm
3. embarrassing [im'bỉrəsiη] (adj) 16. escape [is'keip](v) thốt khỏi
ngượng 17. memorable ['memərəbl](a)đáng nhớ
4. idol ['aidl] (n) thần tượng 18. scream [skri:m](v) la hét
5. sneaky ['sni:ki] (adj) lén lút 19. protect [prə'tekt](v) bảo vệ
6. experience [iks'piəriəns] (n) kinh 20. rescue ['reskju:](v) cứu nguy, cứu hộ
nghiệm 21. appreciate [ə'pri:∫ieit](v) trân trọng
7. affect [ə'fekt] (v) làm ảnh hưởng 22. imitate ['imiteit](v) bắt chước
8. travel ['trỉvl] (v) đi du lịch 23. turn away (v) quay đi, bỏ đi
9. fail an exam (v) thi rớt 24. wad [wɔd](n) nắm tiền
10. appreciate [ə'pri:∫ieit] (v) đánh giá cao 25. set off (v) lên đường
11. serious ['siəriəs] (n) nghiêm trọng
12. attitude ['ỉtitju:d] (n) thái độ FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
13. imagine [i'mỉdʒin] (v) tưởng tượng
B. GRAMMAR: TENSES
I. The present tenses: Các thì hiện tại
1. The simple present tense: Thì hiện tại thường
1.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - V ( - ) S - don’t/ doesn’t – ( ? ) Do/ Does - S - V?
V
1.2. The usage: Trường hợp sử dụng
- To denote actions that happened repeatedly. Diễn tả những hành động được lặp đi lặp lại,thường
đi với các trạng từ chỉ tần suất như: always, usually, often, sometimes, etc.
e.g. She never comes late. They walk to school every day.
- To denote long lasting events. Diễn tả hành động tồn tại lâu dài như một điều tất yếu.
e.g. We live in Concord street. He works for a factory near his house.
- To denote a true fact. Diễn tả những sự thật hiển nhiên.
e.g. The earth moves around the Sun.The Sun rises in the east.
1.3. The recognition: Các dấu hiệu nhận biết của thì này là các trạng từ chỉ thời gianvà tần suất
như sau:- now/ nowadays/ today/ this summer/ - always/ usually/ often/ sometimes/
occasionally/ - the proof of constant truth.
1.4. Notes: Chú ý
- To denote a plan/ prediction/ timetables/ Thì Hiện tại thường cịn dùng để diễn tả một kế hoạch,
dự đốn,hay thời gian biểu như:
e.g. A: When does the first train leave? B: It leaves at 9.00.
- The division of “be”, “have”, “can, may, must”,
2. The present progressive tense: Thì hiện tại tiếp diễn
2.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - am/ are/ is - V-ING
( - ) S - am/ are/ is - not - V-
ING
( ? ) Am/ Are/ Is - S - V-ING?
2.2. The usage: Cách sử dụng
- To denote happening actions at the time of speaking. Diễn tả những hành động đang diễn ra tại
thời điểm nĩi, thường đi với các trạng từ: now, right now, at the moment, at this time, etc.
e.g. She is teaching Maths now. He is watching a football match at the moment.
- To denote the interruption/ intention/ prediction/ plan/ Diễn tả những dự kiến,
e.g. She is coming soon. (In fact, she has not come yet). Be quiet! The baby is sleeping.
2.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết của thì này căn cứ vào các trạng từ sau:
- now/ right now/ at present/ at this time/ at this moment/
e.g. Right now, they are working in the factory.
- follow a command, request, e.g. Be quiet! I am trying to listen to the news.
2.4. Notes: Điểm cần lưu ý
- The ING-forms – Gấp đơi phụ âm cuối khi tạo present participles với các động từ sau: getting,
running, having, writing, dying, lying, )
e.g. She is running in the park now.
- The omission of the verbs of awareness or sensation as - một số động từ khơng dùng cho thì hiện
tại tiếp diễn như: be/ see/ hear/ understand/ know/ like/ want/ glance/ feel/ think/ smell/ love/ hate/
realize/ seem/ remember/ forget/ (use the simple present instead - mà thay vào đĩ ta dùng thì hiện
tại thường để diễn tả).
3. The present perfect tense: Thì hiện tại hồn thành
3.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - have/ has - P.P ( - ) S - haven’t/ hasn’t - ( ? ) Have/ Has - S -
P.P P.P?
3.2. The usage: Cách sử dụng
- Actions that happened in the past but having results, relating, or still happening at present.
e.g. We have lived here since 1990. They have learned English for 5 years.
- To denote actions that happened right before the time of speaking, using “just”. FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
e.g. She has just come from New York. They have just bought a new house.
- To denote unfulfilled actions with “yet”.
e.g. He hasn’t come yet. Have you met him yet?
- To denote past actions; no certain time expression, using “already”.
e.g. We have already seen that film. She has already been to Paris.
3.3. The recognition:
- just/ recently/ lately. - ever/ never (comments) e.g. We haven’t gone to the theatre recently.
- already/ yet/ since/ for/ so far/ until now/ up to now (present).
e.g. He has written ten books so far.
3.4. Notes: - Past participles: (regular verbs adding “ed”./ irregular verbs “learn by heart”)
- The differences between the present perfect and the simple past tense.
4. The present perfect progressive tense: Thì hiện tại hồn thành tiếp diễn
4.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - had - been - V- ( - ) S - had not (hadn’t) - been - V- ( ? ) Had - S - been - V-
ing ing ing?
4.2. The usage: Cách sử dụng
- Actions that happened in the past but having results, relating, or still happening at present.
e.g. We have been living here since 1990.They have been learning English for 6 years now.
4.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết since/ for/ with verbs as: live, work, wait,
e.g. She has been waiting for 6 hours now.They have been playing since 3 o’clock.
II. The past tenses: các thì quá khứ
1. The simple past tense: Thì quá khứ đơn
1.1. The form: Cơng thức cấu tạo (p.V = the past form of verbs)
( +) S – ( - ) S - didn’t – ( ? ) Did - S -
p.V V V?
1.2. The usage: Cách sử dụng
- To denote a finished past action.
e.g. We went to the park together. He gave her mother a ten-dollar note.
- To report past events, past habits, or long lasting action in the past.
e.g. She did all the work yesterday. We used to sit next to each other.
1.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết
- last week/ month/ year/ e.g. He had 5 bad marks last month. They got married last year.
- yesterday/ ago/ in 1969/ in the past/
e.g. Long long ago, there lived a couple by the sea.Man first discovered AIDS in 1981.
1.4. Notes: Những điểm cần lưu ý
- The past form of the verbs: (regular “V-ED”/ irregular (2nd column in the irregular verbs list))
- “ED” pronunciation /id/; /t/; /d/.
2. The past progressive tense: Thì quá khứ tiếp diễn
2.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - was/ were - V- ( - ) S - was/ were - not - V- ( ? ) Was/ Were - S - V-
ING ING ING?
2.2. The usage: Cách sử dụng- To denote past happening actions.
e.g. She was watching T.V at 8.00 last night. Ann was walking to school at 6.00 yesterday.
- To denote past interrupting actions.
e.g. She was watching T.V when I came. While he was playing on the swing, it started to rain.
2.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết
- at 8.00 last night/ at that time/ at that moment/
e.g. At 3.00 yesterday, the Jones were driving home. He was sleeping at that time.
- time clause with “when”, “while = as”.
e.g. As I was walking home, a stranger stopped me to ask for help.
2.4. Notes: Những điểm cần lưu ý actions that alternatively happened, use the simple past only.
e.g. When I heard a knock at the door, I came to open it. When I opened the door, I saw my mum.)
3. The past perfect tense: Thì quá khứ hồn thành
3.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - had - P.P ( - ) S - had not (hadn’t) - P.P ( ? ) Had - S - P.P
(P2) (P2) (P2)? FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
3.2. The usage: Cách sử dụngTo denote past finished actions that happened and finished before a
certain point of time or another past event (the past of the past tense).
e.g: She had sold all the baskets before 9.00 yesterday.
3.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết- when-clause/ after/ before/ already/ since/ for/
e.g. Before he left for home, he had turned all the lights off.
- The past perfect progressive “S + had been + V-ING”
4. The past perfect progressive tense: Thì quá khứ hồn thành tiếp diễn
4.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - had - been - V-ing
( - ) S - had not (hadn’t) - been - V-
ing
( ? ) Had - S - been - V-ing?
4.2. The usage: Cách sử dụngTo denote past finished actions that happened and finished before a
certain point of time or another past event (the past of the past tense).
e.g: She had been waiting for us since 9.00 yesterday.
4.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết
- when-clause/ after/ before/ already/ since/ for/
e.g. After he had been waiting for a while, he felt annoyed.
- The past perfect progressive “S - had been - V-ING”
III. The future tenses: các thì tương lai
1. The simple future tense: thì tương lai thường
1.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - will/ shall - V ( - ) S + will/ shall – ( ? ) Will/ Shall - S -
V V?
- “shall” is restrictedly used only for I/We with the formal senses.
- The negative forms “will not = won’t”, “shall not = shan’t”.
1.2. The usage: Cách sử dụng- To denote future actions.
e.g. They will build more hospitals. We shall go to your party.
- To denote future plan/ idea/ timetable/
e.g. The car will start in-time. We shall finish the course in June.
1.3. The recognition: Dấu hiệu nhận biết
- someday, tomorrow, / e.g. She will be rich someday.
- next week/ month/ year/.. e.g. He won’t leave next month.
1.4. Notes: Điểm cần lưu ý “shan’t” is not used in conditional sentences./ “ shall” is used as a
suggestion/ invitation/ . e.g. A: Shall we meet tonight?B: Yes, let’s.
2. The future progressive tense: thì tương lai tiếp diễn
2.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - will be - V- ( - ) S - won’t be - V- ( ? ) Will - S - be - V-
ING ING ING?
2.2. The usage: Cách sử dụng- To denote timetables/ intentions/ plans/ using “at”.
e.g: She will be watching T.V at 8.00 tonight.
We will be staying at REX hotel at 5.00 next Sunday’s morning.
- To show the future happening actions with “when”.
e.g. She will be sitting at the gate when we come tomorrow.
3. The future perfect tense: thì tương lai hồn thành
3.1. The form: Cơng thức cấu tạo
( + ) S - will have - P.P ( - ) S - won’t have - P.P ( ? ) Will - S + have -
(P2) (P2) P.P?
3.2. The usage: Cách sử dụng- To denote planned actions with “by”, “by the time”, “by then”.
e.g: She will have finished the course by the next Friday/ by then.
- To show a future schedule-finished action.
e.g: The bridge will have been used by the next Autumn.
3.3. Other forms: Các hình thức diễn đạt tương lai khác
a. The simple present tense: To denote a timetable, or a plan Thì hiện tại thường diễn tả kế
hoạch,dựđịnh, thời gian biểu,
e.g: A: When does he leave? B: He leaves tonight. (He doesn’t leave in fact) FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
b. The present progressive: To denote an intention. Thì hiện tại tiếp diễn cĩ cách
diễn đạt tương lai tương tự thì hiện tai thường, nhưng cĩ tinha chắc chắn cao hơn.
e.g: A: When are you leaving? B: I am leaving this afternoon.
c. The “be + going to inf” form: To denote an intention/ a near future action, an arrangement.
e.g: She is going to celebrate her 34th birthday. They are going to get married.
IV. The sequences of tenses: Sự hịa hợp của các thì trong các mệnh đề.
1. Subordinate clauses: Mệnh đề phụ cơ bản
Main clause Subordinate clause
simple present tense. /present perfect tense.
Simple present present progressive tense./ simple future tense.
tense. “be going to V” form.
simple past tense (certain point of past time).
simple past tense./ past progressive tense.
Simple past tense past perfect tense./ “would + V” form.
“be going to + V” past form.
simple present tense (showing the truth).
Present perfect Simple present tense.
tense
Past perfect tense Simple past tense.
2. Adverbial clauses: Mệnh đề trạng ngữ
Main clause Adverbial clauses (of time)
Present Present When/ whenever/ as/ while/ before/ after/ as soon as/
tenses tenses
Past tenses Past tenses When/ while/ as/ till/ until/ just as/ since/ .
Future tenses Present No sooner than/ hardly when/ as long as/ .
tenses
TOPIC3:A PARTY
A. VOCABULARY:
1. celebrate ['selibretid](v)tổ chức 12. sort [sɔ:t] (n) loại, hạng
2. relative ['relətiv] (n)bà con thân thuộc 13. budget ['bʌdʒit] (n) ngân sách
3. joke [dʒouk]: (v)nĩi đùa 14. serve [sə:v](v) phục vụ
4. blow out [blou]: (v)thổi 15. gather ['gỉđə](v)tụ hộp
5. candle ['kỉndl]: (n) đèn cầy 16. prize [praiz](n) giải thưởng
6. marry: ['mỉri](v)kết hơn 17. icing ['aisiη] (n) lớp kem phủ lên mặt
7. silver anniversary: ['silvə ,ỉni'və:səri] (n) kỷ bánh
niệm ngày cưới bạc (25 năm) 18. slice [slais](n) miếng, mảnh
8. golden anniversary: ['gouldən ,ỉni'və:səri] 19.accidentally [,ỉksi'dentəli](adv) tình cờ
(n) kỷ niệm ngày cưới vàng (50 năm) 20. refreshments [ri'fre∫mənt] (n) mĩn ăn
9. farewell party [,feə'wel'pɑ:ti]: (n) tiệc chia tay nhẹ
10. house-warming [haus'wɔ:miη](n) tân gia 21. tidy up ['taidi] (v)dọn dẹp
11. decorate ['dekəreit](v) trang trí 22. upset [ʌp'set] (v)làm bối rối, lo lắng
23. helicopter ['helikɔptə] (n) trực thăng
24. count on[kaunt](v)trơng chờ vào
B. GRAMMAR: GERUNDS
1. Subject (S): Các danh động từ/cụm danh động từ làm chủ ngữ cho động từ.
e.g. Fishingis his hobby. Getting into the city centre at this time of dayisn’t easy.
2. Complement (C):Các danh động từ/ cụm danh động từ thực hiện chức năng làm bổ ngữ.
e.g. Her passionisstudying. What we really wantisescaping from thisterrible place.
Her favorite pastimeisfishing.
3.Compound nouns: Các danh động từ thực hiện chức năng tạo ra các danh từ ghép như sau:
a. Gerund-noun: Ghép một danh động từ với một danh từ để tạo thành một danh từ ghép:
e.g. fishing-rod cooking-apple driving license FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
wrapping paper writing paper cooking oil
Note: A fishing-rod is a rod for fishing. A reading lamp is a lamp for reading. etc.
b. Non-gerund: Ghép một danh từ với một danh động từ để tạo thành một danh từ ghép:
e.g. fruit-picking sky-diving bush walking
time-counting bodybuilding windsurfing etc.
4.Object (O): Các danh động từ và cụm danh động từ thực hiện chức năng làm tân ngữ cho động
từ hoặc giới từ như trình bày dưới đây:
4.1. Direct objects: Follow these certain verbs - Các danh động từ và cụm danh động từ thực hiện
chức năng làm tân ngữ trực tiếp cho các động từ theo mẫu câu:
S – V – V+ing.
1. admit 6. continue 11. finish 16. love 21. practice 26. report
2. appreciate 7. delay 12. hate 17. mention 22. prefer 27. resent
3. avoid 8. deny 13. keep 18. mind 23. quit 28. resume
4. begin 9. enjoy 14. like 19. miss 24. recall 29. risk
5. consider 10. escape 15. enjoy 20. postpone 25. recollect 30. resist
31. suggest
e.g. He admitted having stolen the car. We finished working on our projects months ago.
4.2. Verb preposition: Các danh động từ và cụm danh động từ thực hiện chức năng làm tân ngữ
cho các động từ giới từ dưới đây theo mẫu câu:
S – V – pre – V+ing.
1. apologize 8. count on 15. go back to 22. mean by 29. return to
for
2. approve of 9. depend on 16. hesitate about 23. object to 30. safe from
3. believe in 10. dream of 17. insist on 24. persist in 31. succeed in
4. care for 11. end in 18. keep on 25. plan on 32. take to
5. complain of 12. forget about 19. lead to 26. put off 33. think about
6. confess to 13. get to 20. long for 27. rely on 34. think of
7. consist of 14. give up 21. look forward to 28. result in 35. threaten with
36. worry about
e.g. He apologized to me for having broken the vase.
4.3. Adjective preposition: Các danh động từ và cụm danh động từ thực hiện chức năng làm tân
ngữ cho các cụm tính từ giới từ dưới đây theo mẫu câu: S – be – adj – pre – V+ing.
1. absorbed in 16. clever at 31. good at 46. slow in
2. accustomed 17. conscious of 32. grateful for 47. sorry for
to
3. afraid of 18. content with 33. happy in (at) 48. successful in
(at)
4. amused at 19. delighted at 34. incapable of 49. sure of
5. angry with 20. different from 35. interested in 50. surprised at
6. annoy at 21. embarrassed 36. keen on 51. thankful for
at
7. ashamed of 22. excited about 37. nice about 52. tired of
8. aware of 23. far from 38. pleased at 53. unaware of
9. bored with 24. fed up with 39. proud of 54. unconscious of
10. busy with 25. fond of 40. responsible for 55. upset at
11. capable of 26. fortunate in 41. right in 56. worried about
12. careful about 27. free from 42. scared at (of) 57. wrong in
13. careful in 28. frightened of 43. set on
14. careless of 29. furious at 44. sick of
15. certain about 30. given to 45. skilled in (at)
e.g. The little boy was absorbed in playing video games.
4.4. Idiom phrases: (phrases of words that have literal meanings): Theo sau các ngữ cố định:
can’t bear e.g. He can’t bear staying at home all day.
can’t face e.g. The lady can’t face meeting her ex-husband very often.
can’t stand e.g. I can’t stand seeing him in this situation. FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
can’t help e.g. We couldn’t help weeping when we reunited yesterday.
feel like . e.g. I felt like going out right after he enter
It’s no use... e.g. It’s no use explaining to such a mischievous boy.
It’s (not) worth e.g. It’s not worth buying a second hand phone like that.
There’s no point in e.g. There’s no point in quarreling as we have another ways.
4.5. Adjectives: Các danh động từ và cụm danh động từ theo sau các tính từ sau:
1. amusing 3. difficult 5. Great 7. lovely 9. off 11. strange
2. comfortable 4. easy 6. Hopeless 8. nice 10. pleasant 12. useless
13. wonderful
e.g. It’s amusing spending time with you here.
4.6. Noun preposition: Theo sau các cụm danh từ giới từ sau:
1. choice of 3. intention of 5. possibility of
2. excuse for 4. method for 6. reason for
e.g. He has a choice of studying abroad.
4.7. Complement of objects: Follow these below verbs –Làm tân ngữ của các động từ sau:
1. call 5. Find 9. keep 13. send
2. catch 6. Get 10. leave 14. set
3. discover 7. Hear 11. notice 15. stop
4. feel 8. Imagine 12. see 16. watch
e.g. He catches the boy climbing over the wall. They saw an old man crossing the street.
4.8. Subjunctive subject “it” or noun phrases;
- Find/ found + it + V-ING:
e.g. He found the film annoying. They find the long walk tiring.
- When/ on /while / as + V-ING:
e.g. When opening the case, he found his lost notebook.
On reading the letter, she burst into tears
TOPIC4:VOLUNTEER WORK
A. VOCABULARY:
1. assistance [ə'sistəns] (n) sự giúp đỡ 18. instruction [in'strʌk∫n] (n) chỉ dẫn,
2.be fired (v) bị phạt hướng dẫn
3. behave [bi'heiv] (v) cư xử 19. intersections [,intə'sek∫n] (n) giao lộ
4. bend [bent∫] (v) uốn cong, cúi xuống 20. martyr ['mɑ:tə] (n) liệt sỹ
5. charity ['t∫ỉriti] (n) tổ chức từ thiện 21. mow [mou] (v) cắt
6. comfort ['kʌmfət] (n) sự an ủi 22. natural disaster ['nỉt∫rəl di'zɑ:stə] (n)
7. co-operate [kou'ɔpəreit] (v) hợp tác thiên tai
8. co-ordinate [kou'ɔ:dineit] (v) phối hợp 23. orphanage ['ɔ:fənidʒ] (n) trại mồ cơi
9. desert ['dezət] (v) bỏ đi 24. overcome [,ouvə'kʌm](v) vượt qua
10. diary ['daiəri] (n) nhật ký 25. park [pɑ:k] (v) đậu xe
11.direct [di'rekt] (v) điều khiển 26. participate in [pɑ:'tisipeit] (v) tham gia
12. disadvantaged [,disəd'vɑ:ntidʒd] (a) bất 27. receipt [ri'si:t] (n) biên nhận
hạnh 28. remote [ri'mout] (a) xa xơi, hẻo lánh
13. donate [dou'neit] (v) tặng 29. voluntarily [vɔlənt(ə)rili] (adv) 1 cách
-> donation [dou'nei∫n] (n) khoản tặng/đĩng tình nguyện
gĩp -> voluntary ['vɔləntri] (a) tình nguyện
-> donor ['dounə] (n) người cho/tặng -> volunteer [,vɔlən'tiə](n) tình nguyện viên
14. fire extinguisher ['faiə iks'tiηgwi∫ə] (n) bình -> volunteer (v) tình nguyện, xung phong
chữa cháy 30. war invalid [wɔ: 'invəli:d] (n) thương
15. fund-raising [fʌnd'reiziη] (a) gây quỹ binh
16. gratitude ['grỉtitju:d] (n) lịng biết ơn
17. handicapped ['hỉndikỉpt] (a) tật nguyền
B. GRAMMAR:PARTICIPLES VS.GERUNDS
1- Participles cĩ ba dạng, đĩ là:
- The present participle (hiện tại phân từ Ving) FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
- The past participle (quá khứ phân từ V3/ed)
- The perfect participle. (Hồn thành phân từ Having+ V3/ed)
a) The present participle: (Ving) The present participle là một participle cĩ dạng Ving. Nĩ thường
được dùng kèm với to be để hình thành dạng thì tiếp diễn.
Eg: I am learning English. We were running through the woods.
Note: present participle cịn được dùng như một tính từ:
Eg: I am a working woman. (working ở đây đĩng vai trị là một tính từ)
Dạng của Present participle gần giống như Gerund. Nhưng Gerund được sử dụng như một danh
từ, Present participle được sử dụng như một động từ hoặc một tính từ.
b) The past participle: (V3/ed) The past participle dùng để chỉ ra một hành động đã kết thúc hoặc
hồn tất vào một thời gian trong quá khứ. Nĩ thường được gọi là dạng "ed" nếu động từ gốc là
động từ theo quy tắc, tuy nhiên nĩ cũng được cấu tạo từ rất nhiều cách của các động từ bất quy
tắc.Eg: I have learnt English. (learnt là một phần của cụm have learnt )
- Nĩ cịn được dùng trong thể bị động: Eg: Her hair was well brushed.
- Nĩ cịn được dùng như một tính từ: Eg: He had a broken arm. (Broken vai trị một tính từ)
c) The perfect participle:
- Cơng thức: HAVING +V3/ed + . . . ., S + V2/ed . . .
- Cách dùng: The perfect participle chỉ một hành động thứ nhất đã hồn tất liền trước một hành
động thứ hai diễn ra ở quá khứ. Sự việc thứ hai là kết quả của sự việc thứ nhất (chú ý chủ ngữ của
hai động từ phải cùng nghĩa)Eg: We had switched off the lights before we went to bed.
-> Having switched off the lights, we went to bed.
- Ở thế phủ định NOT đứng trước HAVING+ V3/ed
Eg: when she didn’t see the key, she looked for it.=> Not having seen the key, she looked for it.
Note: A perfect participle (present participle, past participle): dùng để lượt bớt chủ ngữ trong câu
trong trường 2 chủ ngữ đĩ là cùng 1 người hay 1 vật, hành đồng nào xảy ra trước thì ta dùng
perfect participle trong mệnh đề đĩ.
Eg: Having sat all day in the tower, the lifeguard left to find a cold drink
= The lifeguard had sat all day in the tower, he left to find a cold drink
2- Gerund and perfect gerund:
2.1. Gerund (Động danh từ- Ving):- Cấu tạo/ Cách sử dụng của Gerund (xem unit 3)
Exercise: Chọn dạng đúng của động từ sau:
1. The teacher decided (accepting/to accept) the paper.
2. They appreciate (to have/having) this information.
3. His father doesn’t approve of his (going/ to go) to Europe.
4. We found it very difficult (reaching/ to reach) a decision.
5. Donna is interested in (to open/opening) a bar.
6. George has no intention of (to leave/leaving) the city now.
7. We are eager (to return/returning) to school in the fall.
8. We would be better off (to buy/ buying) this car.
9. She refused (to accept/ accepting) the gift.
10. Mary regrets (to be/being) the one to have to tell him.
2.2. Perfect Gerund (Động danh từ hồn thành-HAVING +V3/ed): Trong một số ngữ cảnh rất khĩ
mà xác định được khi nào là perfect gerund và khi nào là perfect parcitiple vì hình thức của chúng
giống nhau. Chúng ta sử dụng perfect gerund khi muốn đề cập đến một hành động trong quá khứ (
chỉ hồi ức) và chức năng là 1cụm danh từ, do đĩ nĩ đứng vị trí của 1 chủ ngữ hay tân ngữHAVING
+V3/ed +. . . . + V2/ed . . .
Eg: Having been to South Korea helped me learn the language when I took classes.
Note: Hiểu đơn giản về dang động từ hồn thành và phân từ hồn thành là:
- Dùng perfect gerund (having + V3/ed) khi chúng ta muốn nhấn mạnh rằng hành động này đã hồn
thành trước 1 hành động khác. Nĩ giữ chức năng như cụm danh từ
Eg: I am sorry for having made such a noise last night. (perfect gerund)
- Dùng perfect participle (having + v3/ed) cho hành động xảy ra trước 1 hành động khác ở quá khứ.
Eg: Having finished my work, I went home. (perfect participle)
Notes: cĩ thể dùng After + V_ing thay cho having done trong cấu trúc trên.
Eg: After finishing the homework, she went home FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
- Khi nào dùng Ving khi nào dùng Having + V3(ed):Ving và Having + V3/ed cĩ cách dùng cụ thể cĩ
khác nhau: + Nếu động từ ở mệnh đề đầu cùng thì với mệnh đề sau thì ta dùng Ving.
Eg: When I saw the dog, I ran away. => Seeing the dog, I ran away.
+ Nếu cĩ hành động xãy ra trước so với hành động cịn lại thì ta dùng Having + V3(ed)
Eg: When I had seen the dog, I ran away. => Having seen the dog, I ran away.
TOPIC5:COMPETITIONS
A. VOCABULARY:
1. announce [ə'nauns] (v)cơng bố 12. observe [ə'bzə:v] (v) quan sát
2. annual ['ỉnjuəl] (a) hàng năm 13. participant [pɑ:'tisipənt] (n) người tham
3. athletic [ỉθ'letik] (a) (thuộc) điền kinh gia
4. champion ['t∫ỉmpjən] (n) nhà vơ địch 14. patter ['pỉtə] (v) rơi lộp độp
5. clock[klɔk] (v) đạt, ghi được (thời gian) 15. race [reis] (n) cuộc đua
6. compete [kəm'pi:t](v)thi đấu 16. recite [ri'sait] (v) ngâm, đọc (thơ)
-> competition [,kɔmpi'ti∫n] (n) cuộc thi đấu 17. representative [,repri'zentətiv] (n) đại diện
7. contest [kən'test] (n) cuộc thi đấu 18. score [skɔ:] (v) tính điểm
8. creative [kri:'eitiv] (a) sáng tạo 19. smoothly ['smu:đli] (adv) suơn sẻ
9. detective [di'tektiv] (n) thám tử 20. spirit ['spirit] (n) tinh thần, khí thế
10. judge ['dʒʌdʒ] (n) giám khảo 21. sponsor ['spɔnsə](v) tài trợ
11. native speaker ['neitiv, spi:kə] (n) người 22. stimulate ['stimjuleit](v) khuyến khích
bản xứ 23. twinkle ['twiηkl] (n) cái nháy mắt
24. window-pane ['windou'pein] (n) ơ cửa kính
B. GRAMMAR:REPORTED SPEECH WITH GERUNDS
I. Loại: V + VING (khơng cĩ túc từ hay giới từ ở giữa) gồm các động từ sau: Advise (khuyên),
suggest (đề nghị), admit (thú nhận)....
Eg: Shall we go for a swim? --> She suggested going for a swim
I know I am wrong --> He admitted being wrong
II. Loại:V (sb) + giới từ + VING:
1. Tường thuật lời buộc tội: accused sb of doing sth.
“You damaged my new laptop, Dan,” said Susan.
Susan accused Dan of damaging her new laptop.
2. Tường thuật lời thú nhận: admitted doing/having done sth.
“I didn’t tell you the truth, Ron,” said Kim.
Kim admitted not telling/not having told Ron the truth.
3. Tường thuật lời phủ nhận: denied doing/having done sth.
“I didn’t break that vase,” said Tom.
Tom denied breaking /having broken that vase.
4. Tường thuật lời xin lỗi: apolozied (to sb) for doing sth.
“I’m sorry I’ve kept you waiting,” said Amanda
Amanda apologized for having kept me waiting.
5. Tường thuật lời khen: congratulated sb on doing sth.
“Congratulations! You won the game!” said the principal.
The principal congratulated the students on winning the game.
6. Tường thuật lời nài nỉ, khăng khăng: insisted on doing sth.
“I must pay for this damage,” the man said.
The man insisted on paying for that weekend.
7. Tường thuật lời đề nghị: suggested doing sth.
“Let’s have a picnic this weekend,” Maud suggested. FOR 11TH GRADE STUDENTS 2019
Maud suggested having a pinic that weekend.
8. Tường thuật lời cảm ơn: thanked sb for (doing sth).
“Thank you very much for your advice,” he said. He thanked me for my advice.
9. Tường thuật lời cảnh báo: warned sb against (doing) sth.
“Don’t invest in that business,” said my lawyer.
My lawyer warned me against investing in that business.
10. Tường thuật lời đỗ lỗi: blamed sb for (doing) sth.
“You are responsible for this failure,” said the director.
The director blamed his deputy for that failure.
11. Tường thuật lời thú nhận: confessed to (doing) sth.
“It was me who stole the money,” said Jack. Jack confessed to stealing the money.
12. Câu cảm thán trong lời nĩi gián tiếp: (Exclamation in reported speech)
- Động từ tường thuật là: exclaim/shout
Eg: He said, “What a lovely garden they have”He exclaimed that they had a lovely garden.
- Các hình thức cảm thán bắt đầu bằng “what’ và “how” chuyển sang gián tiếp bằng:
He said that it was / hoặc He exclaimed that it was
1: She said; “What a pity!” (Direct speech) -> She exclaimed that it was a pity
2: I said; “What a nice horse” -> I exclaimed that it was a nice horse
3: He said; “How beautiful she is!” -> He exclaimed that she was beautiful!
4: “What a big egg” he said -> He said that it was a big egg.
5: “How dreadful!” he said -> He exclaimed that it was dreadful.
TOPIC 6:WORLD POPULATION
A. VOCABULARY:
1. A.D. (Anno Domini) ['ỉnou'dɔminai] (n) 21. injury ['indʒəri] (n) chấn thương
SCN 22. insurance [in'∫uərəns] (n) sự bảo hiểm
2. B.C. (Before Christ) [bi'fɔ: kraist] (n) TCN 23. journalism ['dʒə:nəlizm](n) nghề báo chí
3. be aware of [ə'weə] ý thức 24. lack [lỉk] (n) sự thiếu hụt
4. birth-control method ['bə:θkən'troul 25. limit ['limit] (n) giới hạn
'meθəd] (n) phương pháp hạn chế sinh đẻ
26. living condition ['liviη kən'di∫n] (n) điều kện
5. carry out ['kỉri'aut] (v) tiến hành
sống
6. claim [kleim] (n,v) (sự) địi hỏi
27. living standard ['liviη'stỉndəd] (n) mức
7. cranky ['krỉηki] (a) hay gắt gỏng, quạu sống
8. creature ['kri:t∫ə] (n) sinh vật 28. overpopulated [,ouvə'pɔpjuleitid] (a) quá
đơng dân
9. death rate ['deθreit] (n) tỉ lệ tử vong
10. developing country [di'veləpiη'kʌntri] (n) 29. petroleum [pə'trouliəm] (n) dầu mỏ, dầu
nước đang phát triển hỏa
11. exercise ['eksəsaiz] (v) sử dụng 30. policy ['pɔləsi] (n) chính sách
12. expert ['ekspə:t] (n) chuyên gia 31. population [,pɔpju'lei∫n] (n) dân số
13. explosion [iks'plouʒn] (n) sự bùng nổ 32. punishment ['pʌni∫mənt](n) phạt
14. family planning ['fỉmili'plỉniη] (n) kế 33. quarrel ['kwɔrəl](n,v) (sự) cãi nhau
hoạch hĩa gia đình 34. rank [rỉηk] (v) xếp hạng
15. fresh water ['fre∫,wɔ:tə] (n) nước ngọt 35. resource [ri'sɔ:s ] (n) tài nguyên
16. generation [,dʒenə'rei∫n] (n) thế hệ 36. salt water ['sɔ:lt,wɔ:tə] (n) nước mặn
17. glean [gli:n] (v) mĩt, nhặt (lúa) 37. solution [sə'lu:∫n] (n) giải pháp
18. growth [grouθ] (n) tăng trưởng 38. the Third World ['θə:d'wə:ld](n) thế giới thứ
ba (những nước nghèo hoặc đang phát triển ở
19 implement ['implimənt] (v) thực hiện
châu Phi, châu Á, châu Mỹ la tinh)
File đính kèm:
de_cuong_on_tap_hoc_ki_i_mon_tieng_anh_lop_11_nam_hoc_2019_2.docx